• INFO@STICHTINGFIO.NL

?????? ???? ???????????? ?????????????? ?? ??-???? ??????????

Zes regionale koepelorganisaties, die meer dan 150 organisaties vertegenwoordigen, hebben op 15 mei 2021 de al-Quds Declaratie ondertekend. In de al-Quds Declaratie wordt de Nederlandse regering opgeroepen om directe actie te ondernemen tegen de straffeloosheid van Israël en de Apartheid waaronder de Palestijnen moeten leven. Nederland moet economische, politieke en diplomatieke middelen inzetten om Israel te dwingen zich te houden aan het internationaal recht en de illegale bezetting van Palestina te beëindigen, inclusief Oost-Jeruzalem (al-Quds).

Steeds meer organisaties sluiten zich aan bij de al-Quds Declaratie. Inmiddels hebben zich meer dan 200 maatschappelijke en religieuze organisaties achter de declaratie geschaard. Onder de nieuwe (koepel)organisaties zijn Milli Görüs Noord Nederland, de Nederlands Islamitische Federatie, Vereniging Marokkaanse Moskeeën Zuid-Nederland en MSA Nederland.

Er moet een einde komen aan de onhoudbare situatie waar de Palestijnen al decennia onder gebukt gaan. De Nederlandse overheid en het maatschappelijk middenveld hebben hierin een verantwoordelijkheid en kunnen niet meer afzijdig blijven. Daarbij dient nadrukkelijk gekeken te worden naar de positieve rol die Nederland heeft gespeeld bij de beëindiging van Apartheid in Zuid-Afrika.